Întrebări frecvente

Iată câteva exemple de întrebări și răspunsuri care să te ajute să înțelegi mai bine ce face PetrOmbudsman!

Are PetrOmbudsman un program de workshopuri și activități de informare/educaționale adecvate angajaților din cadrul companiei? NEW

DA. Începând cu luna martie 2017, Departamentul PetrOmbudsman a creat o secțiune nouă pe pagina sa web, petrombudsman.ro, numită „Workshopuri”. Totodată, workshopurile pe care PetrOmbudsman le are în portofoliu, au fost adăugate și pe platforma link2learn, oferind tuturor angajaților din cadrul companiei posibilitatea de a participa gratuit și voluntar la workshopurile de îmbunătățire a abilităților “soft”. Portofoliul curent conține următoarele teme:

  • Comunicare Conversațională
  • Gestionarea Schimbării
  • Gestionarea Conflictelor
  • Gestionarea Timpului

Departamentul PetrOmbudsman acționează ca o parte independentă în organizație? Se poate demonstra acest lucru? Este biroul de Ombudsman perceput ca și independent? NEW

Plecând de la principiul de independență, departamentul PetrOmbudsman decide împreună cu vizitatorii săi, modul în care se vor aborda situațiile aduse în atenția sa, are acces liber la orice informație și nu face parte din structurile de management sau din cele sindicale. Se poate afirma faptul că departamentul PetrOmbudsman este perceput ca independent, dovadă fiind rezultatul sondajului de opinie efectuat în 2016, unde respondenții, în proporție de 91%, au evaluat departamentul ca fiind unul independent.

Informațiile introduse în baza de date sunt de natură statistică? Există elemente ce pot conduce la identificarea vizitatorilor? NEW

Informațiile introduse în baza de date sunt de natură generală, ajutând la identificarea problemelor de ordin sistemic. Nu există elemente ce pot conduce la identificarea vizitatorilor. (nu sunt folosite informații despre identitatea persoanelor, adrese de email, numere de telefon, etc.)

Are Departamentul PetrOmbudsman capacitatea de a determina dacă evenimentele sunt legate de circumstanțele individuale sau au un caracter sistemic? NEW

DA. PetrOmbudsman identifică problemele sistemice prin corelarea tuturor aspectelor aduse în atenția sa, acționând prin raportarea acestora către organizație prin intermediul Comitetului de Consiliere al PetrOmbudsman. 

PetrOmbudsman raportează cu privire la tendințele constatate, chiar dacă acestea nu fac parte din mandatul sau jurisdicția sa, dar pot fi de interes pentru organizație? NEW

PetrOmbudsman raportează generic cu privire la problemele de tip “business” ce i-au fost aduse în atenția sa. Anunța departamentele vizate de vizitatori de existența acestor aspecte, respectând de asemenea politica de confidențialitate.

Cui se adresează serviciile departamentului PetrOmbudsman?

Tuturor persoanelor care fac parte din Grupului Petrom (inclusiv persoanelor cu contract de muncă de tip Manpower). 

Cum mă protejează politica de „Zero represalii” a Departamentului PetrOmbudsman?

Funcționarea Departamentului PetrOmbudsman se bucură de sprijinul deplin al Directoratului OMV Petrom. Managementul este sincer interesat să cunoască preocupările angajaților cu privire la locul de muncă, în vederea îmbunătăţirii climatului de lucru şi a prevenirii escaladării unor aspecte ce ar putea fi rezolvate pe o cale amiabilă. Astfel, pentru a-şi demonstra angajamentul faţă de principiile după care îşi desfăşoară activitatea acest departament, Membrii Directoratului OMV Petrom au semnat Politica de „Zero represalii” PetrOmbudsman.

Conform acesteia, toate persoanele care lucrează în Grupul OMV Petrom au dreptul de a contacta și de a apela la serviciile PetrOmbudsman fără teamă de consecinţe. Orice persoană care se interpune în relaţia dintre dvs. şi PetrOmbudsman pentru a vă împiedica să contactaţi acest departament, sau care vă face să resimţiţi o stare de disconfort pentru faptul ca aţi beneficiat de serviciile PetrOmbudsman, se expune procedurii de cercetare în Comisie Disciplinară şi sancţiunilor dispuse ca urmare a hotărârii acesteia.  În cazul în care constatați presiuni de orice natură în urma contactării Departamentului PetrOmbudsman, vă rugăm să ne sesizați acest aspect şi, în baza politicii de „Zero represalii”, vom acţiona pentru remedierea situaţiei.

Care este pregătirea profesională a Ombudsmanilor din cadrul departamentului? Sunt aceştia capabili să asigure gestionarea eficientă a oricărui tip de problemă sesizată?

Cu siguranţă, DA! Echipa PetrOmbudsman este alcătuită dintr-un colectiv mixt, atât din punct de vedere al formării profesionale de bază, cât şi al experienţei de lucru anterioare. Avem astfel o echipă unită şi motivată, alcătuită din economişti, jurişti, tehnicieni şi diplomaţi care lucrează împreună pentru a identifica întreaga paletă de opţiuni disponibile în vederea rezolvării problemelor cu care vă confruntaţi.

Suplimentar, membrii departamentului nostru beneficiază de formare profesională continuă, pentru dezvoltarea competenţelor de specialitate ale unui Ombuds Organizaţional (cursuri privind managementul conflictelor, modalităţi de eliminare a formelor de discriminare, gestionarea stresului la locul de muncă, îmbunătăţirea comunicării organizaţionale, managementul schimbării, etc). În plus, ne bucurăm de sprijinul permanent al unui Expert Internaţional, cu o experienţă de câteva decenii în probleme de Ombudsman Organizaţional.

Ce pot discuta cu un Ombudsman?

Orice!

El te poate consilia în legătură cu orice subiect legat de activitatea la locul de muncă, de la întrebări și simple nemulțumiri, până la situații delicate. Ajutorul oferit de PetrOmbudsman este util, mai ales în cazul în care vrei să îți exprimi o nesiguranță sau o părere personală despre tine și despre locul tău de muncă. 

Ce este un Ombudsman?

Ombudsman-ul este o posibilitate de comunicare, menit să ajute orice angajat al companiei, să-l consilieze și să discute cu el pe baza întrebărilor sale. PetrOmbudsman ajută oamenii, echipele, te ajută pe tine să găsești soluția potrivită pentru situația sau problema cu care te confrunți! 

Ombudsmanii acționeză cu respectarea următoarelor principii:

Independența - nu fac parte din management sau din uniunile sindicale. Nu sunt oameni din afara companiei, ei lucrează în Petrom și cunosc munca noastră, perspectiva noastră asupra tuturor aspectelor acestui business.

Neutralitate și Imparțialitate - absolut orice angajat Petrom poate apela, oricând, la ei și la obiectivitatea lor. Activitatea PetrOmbudsman este susținută de un comitet alcătuit din angajați de la toate nivelurile, care asigură respectarea principiilor sale.

Informalitate - prin promovarea discuțiilor informale, numărul de opțiuni pentru rezolvarea unei îngrijorări poate crește considerabil. Contactul cu un Ombudsman poate avea loc atât telefonic, cât și în persoană, la sediul companiei sau în afara acestuia, în cadrul programului de muncă, sau în afara acestuia.

Confidențialitate - nu înregistrează nicio dată de identificare a angajaților, în afara celor necesare rezolvării unui caz și nu pot divulga nicio astfel de informație persoanelor dinăuntrul său din afara companiei, excepție făcând riscurile majore care vizează compania, riscuri determinate de către Ombudsman.

Cu ce se ocupă mai exact PetrOmbudsman?

Te ascultă, te ajută să clarifici anumite aspecte și să îți faci un plan. Printr-un dialog confidențial și obiectiv, PetrOmbudsman te ajută să lămurești și să definești aspectele îngrijorării tale. Vrei doar să te asculte cineva? Atunci asta îți oferă PetrOmbudsman! Dacă îți dorești să afli cum poți rezolva o situație, PetrOmbudsman va fi pentru tine un partener de dialog, un confident, un  intermediar sau un liant între tine și alte resurse disponibile. Dacă vrei să atragi atenția unei anumite persoane, legat de o anumită situație, PetrOmbudsman te poate ajuta! De asemenea, PetrOmbudsman poate fi un sprijin în dialogurile dificile, cu acordul tau.

Ar trebui să mă consult mai întâi cu superiorul meu sau cu departamentul de Resurse Umane, înainte de a apela la PetrOmbudsman?

Compania încurajează comunicarea directă și deschisă între angajații săi. 

Prin Politica Ușilor Deschise de la Petrom, superiorul tău sau un angajat din cadrul departamentului de Resurse Umane, vor fi întotdeauna disponibili pentru tine. Totuși, în cazul unei situații delicate sau a unei chestiuni incerte care te vizează, poate simți nevoia să porți o discuție confidențială cu cineva, înainte de a lua o poziție oficială. De aceea există PetrOmbudsman!

Nu am auzit niciodată de așa ceva. Beneficiază și alte companii de programe Ombudsman?

DA!

Multe companii din domeniul petrolier sau  al gazelor precum Shell Oil, Chevron, Halliburton și Baker Hughes se bucură de programe Ombudsman. De asemenea, multe companii europene (de ex. Porsche, Deutsche Bahn, Eon, SAP, etc.) beneficiază de programe Ombudsman pentru a-și îmbunătăți activitatea și pentru a face un pas în plus în asigurarea unei comunicări deschise cu angajații.

Pot contacta oricând un Ombudsman?

Sigur că da!

Atunci când te confrunți cu o situație sau ai o întrebare, să discuți mai întâi cu PetrOmbudsman, te poate ajuta să descoperi mai multe variante de rezolvare/ răspuns.

Aceste discuții nu presupun completarea unor formulare sau rapoarte ulterioare. Dialogul cu PetrOmbudsman nu îngrădește relațiile dintre angajați, ci le facilitează.

Dacă reprezintă o opțiune și nu poate avea o pozitie oficială, de ce aș mai apela la PetrOmbudsman?

Pentru că toate acestea înseamnă că tu ai control asupra conversației, cadrul în care se discută fiind informal. Câteodată, simpla exprimare a unui gând, poate duce la rezolvarea rapidă a unei îngrijorări. Sau, în unele cazuri, un feedback obiectiv ori niște informații neutre legate de opțiunile pe care le ai, pot fi mai mult decât utile. Caracterul informal pe care îl are PetrOmbudsman face toate aceste lucruri posibile. Un Ombudsman nu are autoritate formală, dar prin atitudinea sa persuasivă, de negociere și de susținere a opțiunilor prezentate, poate să conducă ușor către un rezultat favorabil pentru fiecare angajat. 

Care este diferența dintre PetrOmbudsman și alte funcții corporative? Nu înseamnă cumva același lucru?

Nu înseamnă același lucru. PetrOmbudsman vine în completarea canalelor existente de comunicare.

O serie de diferențe par tehnice, însă ele definesc modul de interacțiune al celor două entități ( PetrOmbudsman / alte funcții corporative ) cu tine. PetrOmbudsman este un departament independent și, spre deosebire de alte funcții corporative, nu face parte din managementul companiei. Fiind o sursă informală, PetrOmbudsman nu reprezintă o autoritate oficială. Neutralitatea și independența oferă caracterul confidențial acestui departament.

Comunicarea este strict confidențială, informală și doar tu vei putea decide dacă informațiile puse la dispoziția PetrOmbudsman vor fi facute publice sau comunicate către alte persoane.  Neutralitatea unui Ombudsman îl obligă pe acesta să adopte o poziție obiectivă cu privire la aspectele aduse la cunoștință.

PetrOmbudsman garantează confidențialitatea informațiilor aduse la cunoștința sa.

Cum poate garanta PetrOmbudsman confidențialitatea, dacă sunt prezentate rapoarte către management? Mă îndoiesc de discreția lor.

Rapoartele prezentate de PetrOmbudsman nu conțin date de identificare, ci doar date statistice. Acest lucru este deplin susținut de către managementul companiei. Departamentului PetrOmbudsman i se impune păstrarea confidențialității; excepție făcând amenințările la adresa companiei sau vătămările psihice, riscuri determinate de către PetrOmbudsman. Rapoartele prezentate arată modul în care departamentul PetrOmbudsman își valorifică resursele și pentru a identifica noi tendințe în cadrul companiei. Prin aceste rapoarte, PetrOmbudsman își face cunoscută activitatea și oferă posibilitatea angajaților să aducă la cunoștință sau să-și rezolve rapid îngrijorările. 

Trebuie să îmi iau liber pentru a mă întâlni cu un Ombudsman?

Acesta se va întâlni cu tine înainte sau după programul de lucru, atunci când timpul îți permite. Fiind o resursă informală, flexibilitatea este o caracteristică a angajaților PetrOmbudsman. Un Ombudsman va evalua situația ta și va găsi o modalitate de a discuta cu tine, într-un cadru confidențial și sigur. 

De ce există departamentul PetrOmbudsman? Nu existau deja oameni în companie cărora ne puteam adresa?

Există pentru a transforma compania noastră într-un loc mai bun. De multe ori, în companiile mari, să obții răspunsuri sau ajutor poate părea un lucru dificil.

PetrOmbudsman reprezintă "locul potrivit la timpul potrivit" pentru acele momente de cumpănă sau de incertitudine ale angajaților. PetrOmbudsman înseamnă un ajutor, un sprijin, atunci când ai nevoie de așa ceva. 

Este un Ombudsman imparțial?

Categoric!

Echipa PetrOmbudsman este formată din angajați Petrom, însă natura însărcinărilor acestora presupune ca ei să fie independenți, neutri, informali și discreți. Ei sunt nepărtinitori și obiectivi. 

Nu vreau să par un reclamant sau să creez probleme.

Nu trebuie să te îndoiești de acest department!

Exprimarea nemulțumirilor face parte din valorile în care Petrom crede. Asumarea responsabilităților reprezintă un țel major. Pe lângă natura sa confidențială și informală, departamentul PetrOmbudsman este și neutru. PetrOmbudsman este o resursă obiectivă, care te ajută să îți dai singur seama de posibile răspunsuri la întrebările sau îngrijorările tale. În final, totul depinde de tine.